Még a bátorságot sem
merem venni, hogy megszólaljak, és emlékezzek József Attilára, ám így,
hogy mégis tollat ragadtam, nézze el nekem a Kedves Olvasó!
Annyi mindent olvastam a napokban, és korábban annyi mindent tanultunk
róla diákéveinkben: kőtelező volt és néha nehezen érthető, kevesen
lehettünk azok, akik azt mondták volna: szerethető. Tanulóévek oda, magam
is másképpen látok sok mindent, és a róla szóló temérdek anyagban mindent
megtalálni. Mennyi megközelítés, mennyi szemlélet életének, költői
munkásságának megítéléséről! Hozzátenni csak személyes élményeimet,
gondolataimat tudom.
Ám miközben azt mondtam, hogy a lehető legkevesebbet írjak róla, mire
végére értem, rájöttem, szűkre szabtam a határokat. Sajátos szempontjaim
szerint, amikor is éppen azt feszegetem, hogy a lángelméjű költő és a
normális ember tettei közül válogatva - művészetét örömmel hallgatva - hol
a határ? Bármely művészet bármely ágában bármit is hoztak létre, bármily
korban bármiképp is ítélik meg, de amitől borsódzik a hátunk, azt
elfogadjuk lelkesen. Én nem erre voltam kíváncsi. Arra, hogy egy ember,
olyan, mint bármelyikünk, hogyan jutott el idáig! Elhanyagolom a szokásos
magyarázatokat, a sémákat, a gondolkodás nélküli azonnali replikákat, csak
a szavakat keresem. A mögöttük lévő értelmet! A mögöttük lévő érzelmet! A
kettő között, vagy bárhol az életet! Azt, amit meg is értek és azt, amit
remélem, sokan megértenek!
Juhász
Gyula segítségével jelent meg 1922-ben Szegeden első kötete: A Szépség
koldusa.
Felrémlik előttem,
amikor a költő születésének 75. évfordulóján, Szegeden kiadták csekély
példányszámban ezt a kötetet eredeti formájában. Egy példányát boldog és
büszke tulajdonosaként ma is őrzöm.
Egész életében
mecénásokra szorult. Sohasem felejtem el, amikor egy műveltségi vetélkedőn
– életrajzából kikérdezve - a „dupla vagy semmi játékmódszerrel” nem
tudtam megválaszolni: ki volt a makói években mecénása? Hatvany Lajos báró
úr az, akinek segítségével később a párizsi Sorbonne-on is tanult. Az
akkori Művelődési Ház igazgatónője azzal próbált segíteni, hogy az Ő
leánykori neve is ugyanez. Honnan tudtam volna az Ő nevét? Közben és a
vetélkedő végén is folyamatosan presszionált: Maga miért nem ír? Nem tudom
- válaszoltam. Nem merek, hiszen kirúgtak az újságíró oskolából!
Pontosabban fel sem vettek: mert nem voltam alkalmas, vagy mert nem volt
politikai támogatóm!
Fejtő Ferenc:
„Tizenkilenc éves volt, amikor istenkáromlási pert indított ellene az
ügyészség Lázadó Krisztus című verse miatt; Horger Antal, a szegedi
egyetem konzervatív felfogású nyelvészprofesszora pedig - Tiszta szívvel
című verse szellemiségét kifogásolva - eltanácsolta a tanári pályáról. A
szögedi népek nyelve szerint még ma is az a pletyka járja, hogy a
„macskajajos”, vagy aznapos deák borította ki Horger Antal urat.” A
Barátok Verslista tagjaként egy szegedi találkozón büszkén odaültünk a
költő szobra alá megörökíteni a valót, s reá emlékezve, miközben a fenti
professzor urat emlegettük.
Egy költő, aki a tájak és falvak, alkonyok s állatok idilli, édes, boldog
dalolójának született - oly természetes előkelőséggel ízlésében, aminőt
nem láttam kívüle senkiben -, tiszta, üde, tavaszi dallamokban, ez a
pásztorénekes, csokonaisan rokokó kecsességű, suhanc hiába próbálta hősies
kedvességgel felmutatni s fenntartani magában az „áramló könnyűségű rétek”
látomásait, japáni finomságú karcait az alvó hangyákról, kényszerű
győzelmet aratott felette a túlerős külvárosi éj, ellenséges erők,
amelyeket dudaszóval akart megszelídíteni, majd az emberi elmére, a
belátásra hivatkozva utasítgatott rendre, alattomosan, álöltözékben
belészivárogtak, szövetségesekre akadtak benne, hogy aztán puccsszerűen
elfoglalják, az ösztönök államcsínytechnikája szerint, lelkének minden
stratégiai pontját.
„A vers papírpénz
- mondta a költő -, s a szenvedés az aranyfedezete.” A két ujjával
megtámasztotta fejét. „Nekem van fedezetem" - mondta aztán
büszkélkedve, komolykodva, kedvesen. - "Színarany.” - S ennek
örült.
Ettől a ponttól kezdve különös figyelemmel próbálom megérteni az alkotó
elmeviharait, küzdelmeit és állapotának változásait, de tisztelettel
teszem, s írom, még mielőtt félreérthető lennék, s teszem azért, hogy ne
csak megértsem, hanem meg- és átérezzem, mi is történt. A szavak
egymásutánisága az alkotó írás is. De hogyan, milyen sorrendben, mely
szavak, s milyen ritmusban szólalnak meg, ez itt a lényeg! Ezért az
„írást” megfilmesíteni lehetetlen! A férfiember, így én is, szívesen
mesél, ki-ki azért amiért, sorkatonai szolgálatáról. Nekem azért kellemes
emlék az Óda c. verse, mert egy szavalóversenyre készülve oly sokat
tanultam, gyakoroltam sorait, mennyi kellemes óra és indok, hogy
elvonuljak a zöldruhás parancs-uralmi rendszer elől, még akkor is, ha
teljesítményemet nem értékelték túl színvonalasnak! Talán azt hittem,
szerelmes verset szavalok?
Valachi Anna: „A képzelet és a valóság világát egyre inkább összemosó
költő 1937 elején idegösszeroppanással a Siesta szanatóriumba került. Alig
volt túl az érzelmi energiáit fölemésztő Edit-szerelmen, első látásra
beleszeretett a gyógypedagógusnak készülő Kozmutza Flórába. (fotó) József Attila
feleségül kérte, s antik mintákat követő, himnikus versekkel udvarolt neki
- de a Flóra-ciklus már a reménytelenség bizonyosságával volt terhes. A
tévképzeteibe belebonyolódó, kóros kisebbrendűségi érzéstől szenvedő költő
júliusban újra szanatóriumba került - de ott is alkotott: az utolsó percig
bizonyítva, hogy nem „őrült”, nem skizofrén, noha a korabeli orvostudomány
szintjén erre a diagnózisra alapozták a kezelését.”
Nővérétől tudjuk, közvetlen halála előtt az asztalon egy Victor Hugo kötet
feküdt, s kishúga egyikre rámutatott: „Attila verse”, „Ultima verba” volt
a címe. Ilyen „jelek”, „figyelmeztetések” ösztönözték a szörnyű
leszámolásra, vagy a teljes megőrüléstől való félelem, a tébolyda
fenyegető közeledése, a teljes hiábavalóság érzése? Nem tudhatjuk. „Hiába
kísértette meg a lehetetlent”. Érezhette, hogy elszakadt a valóságtól,
hogy a „teljes” gyógyulást, amit annyira óhajtott, nem érheti el, hogy
nincsen kiút számára a kaotikus világból. Az Íme, hát megleltem hazámat
kezdetű „sírversét” három nappal halála előtt írta, hogy „munkaképességét”
bizonyítsa Flóra előtt, aki a balatonszárszói családi panzióban is
meglátogatta, ahol november 4-étől - orvosi tanácsra - nővérei ápolták
tovább depresszióba süllyedt fivérüket. December 3-án a beteg váratlanul
olyan bizakodó és tettre kész lett, mint régen; délután leveleket írt -
mint utóbb kiderült, szeretteitől búcsúzott -, este sétára indult, s a
szárszói állomáson halálra gázolta egy tehervonat.”
Azóta nincs közöttünk, de annál inkább és mégis! Németh László: „Amondó
vagyok tehát, hogy ezt az eredeti költői egyéniséget nem ártana az alkotó
alázat javára revideálni. Az ember odaköti magát egy ilyen bábuhoz; egy
ideig minden jól megy, az olvasók is hamarabb összebarátkoznak a bábukkal,
mint a költőkkel, de egyszerre csak nehezedik a bábu, elébb fakölönc lesz,
aztán vas, ólom s olyan közel húzza a fejedet a földhöz, hogy nem nézhetsz
többé vonítás nélkül a csillagokra.” |